To børn der puster til fjer - Relationsformidlerne

Leg & Børnefællesskaber

Støt børns følelsesmæssige udvikling og stærke fællesskaber gennem legen

Kurser, der klæder fagprofessionelle på til at styrke børns evne til følelsesmæssig regulering i samspil”
Relationsformidlerne udbyder kurser inspireret af Sunshine Circles®-metoden.

Sunshine Circles® er baseret på principperne i Theraplay® og Theraplay® til grupper. Det er voksenstyrede, strukturerede, interaktive legegrupper, som har til formål at understøtte inkluderende læringsmiljøer, forstærke børns følelsesmæssige trivsel samt deres sociale færdigheder.

Hos Relationsformidlerne tilbyder vi forløb, der klæder fagprofessionelle på til at støtte børns regulering gennem relationsbaserede metoder, inspireret af neuroaffektiv udviklingspsykologi og Sunshine Circles®. Vores mål er at hjælpe med at skabe inkluderende fællesskaber, hvor børn trives og oplever sig som en del af fællesskabet – selv når de “udfordrer praksis”.

Styrk relationerne og trivslen

Når børn opleves som urolige eller udfordrende, kan det være vanskeligt at opretholde en positiv relation. Børnenes adfærd kan forstærke en følelse af utilstrækkelighed hos fagprofessionelle, hvor vi utilsigtet kommer til at møde dem med vores hårde korrigerende toner. Det, vi ofte overser, er, at netop disse børn har størst behov for udviklingsstøttende kontakt og positiv opmærksomhed.

Gennem målrettede metoder, inspireret af Sunshine Circles®, hjælper vi professionelle med at bryde de såkaldte “afvisningsspiraler” og genopbygge relationer. Vi skaber en ny tilgang, hvor børn inviteres ind i anerkendende samspil, og hvor små ændringer i de fagprofessionelles tilgange kan gøre en stor forskel for både barnet og fællesskabet.

Hænder der hjælper hinanden

Hvad er Sunshine Circles®?

Sunshine Circles® er strukturerede, voksenstyrede legegrupper, der hjælper børn med at

Med rødder i den neuroaffektive udviklingspsykologi tilpasses aktiviteterne barnets følelsesmæssige modenhed frem for dets biologiske alder. Det giver børnene mulighed for at opnå nye positive samspilserfaringer, der fremmer trivsel og inkluderer dem i fællesskabet.

Sådan fungerer session inspireret af Sunshine Circles®

En typisk session følger en fast struktur, der skaber tryghed og forudsigelighed

1

Velkommen

Børnene føres ind i lokalet og får anvist deres pladser i cirklen.

2

Velkomstsang

Alle børnenes navne nævnes for at fremme følelsen af samhørighed.

3

Regler i kor

Simple, positive regler:

  • Vi skal holde sammen
  • Vi passer på hinanden
  • Vi skal have det sjovt
4

Check-in i små grupper

Nærvær og kontakt gennem omsorgsaktiviteter som blide berøringer, feed, sæbebobler og mindfulness.

5

Fælles lege

Regulerende aktiviteter, der balancerer mellem lav og høj energi for at træne børnenes evne til at tilpasse sig nye situationer.

6

Afslutning

Afrunding med fokus på struktur og forudsigelige markeringer af overgange gennem afskedssang.

De fire dimensioner i et udviklingsstøttende samspil

Pige der blæser sæbebobler - Relationsformidlerne

1

Struktur

  • Klare rammer og forudsigelighed giver børnene tryghed
  • Voksne planlægger rollefordeling og remedier på forhånd for at bevare nærværet

2

Omsorg

  • Små, beroligende aktiviteter, som at puste fjer eller nusse med vat, skaber tillid
  • Barnet oplever sig selv som værdifuldt og elsket

3

Engagement

  • De voksne møder børnene med varme, energi og anerkendelse
  • Positive bekræftelser og regulerende lege skaber en ramme, hvor børn kan trives uden frygt for at fejle

4

Udfordring

  • Legene tilpasses børnenes udviklingstrin for at sikre succes og glæde
  • Overraskelser og variation gør aktiviteterne spændende og motiverende

Hvorfor vælge legegrupper inspireret af Sunshine Circles®?

Sunshine Circles® tilbyder mere end blot leg – det er et redskab til at opbygge udviklende fællesskaber og styrke både det enkelte barns og gruppens trivsel. Ved at implementere disse metoder kan professionelle:

  • Reducere konflikter og styrke relationer.
  • Skabe et miljø, hvor børnene føler sig inkluderet og værdsat.
  • Opleve glæde og mening i samspillet med børnene.