Pædagogisk Dag for Dagtilbud

Relationsformidlerne tilbyder en bred vifte af Pædagogiske Dage, klik på det emne I ønsker at vide mere om

Konflikthåndtering

Pædagogisk Dag: En ny vej til konflikthåndtering med Low Arousal i din institution

Mange af os oplever at komme til kort, når de STORE følelser raser, og dem vi arbejder med enten konflikter med os eller med hinanden.
Måske kommer vi utilsigtet til selv at optrappe en konfliktsituation ved for eksempel at hæve stemmen eller insistere på, at de skal kigge på os, imens vi taler til dem.

Ønsker I en pædagogisk dag, der skaber konkrete, reelle og varige forandringer i hverdagen? Relationsformidlerne formidler praksisnær viden, som straks kan anvendes i jeres arbejde.

En pædagogisk dag vedrørende konflikthåndtering giver jer effektive redskaber til at minimere konflikter, styrke relationerne og skabe trivsel blandt både børn og fagprofessionelle.

Mange fagprofessionelle oplever udfordringer, når konflikter opstår – især når de store følelser er i spil. Low Arousal-tilgangen er en konfliktnedtrappende tilgang, hvor man lærer at håndtere konflikter, når de opstår, evaluere dem, så de ikke gentager sig, og dernæst skabe en forandring, der styrker jeres relationer og giver jer et fælles pædagogisk fundament.

Udbytte af en pædagogisk dag med temaet Konflikthåndtering

01

Low Arousal

Grundig indføring i Low Arousal-tilgangen: Bliv klædt på til at anvende afstemt pædagogik i hverdagen

02

Børnesyn

En faciliteret proces hvor I undersøger jeres herskende børnesyn- trækker I mest på lydighedsmetoder eller autonomistøttende metoder?

03

Perspektivskifte

Lær at gå fra perspektivet "børn gør det godt, hvis de vil" til "børn gør det godt, hvis de kan" og se, hvordan dette styrker jeres arbejde

04

Konkrete redskaber

Til konflikthåndtering før, under og efter en eskalation

05

Teknikker til at mindske konflikter

Sænk stressniveauet hos både børn og voksne

06

Struktureret pædagogisk miljø

Skab miljøer der reducerer stress for alle parter

07

Forbedret kommunikation

Brug udviklingsstøttende tilgange til at håndtere udfordrende adfærd og fremme positive relationer

08

Evaluerings- og institutionskultur

Lær af hinandens praksis og skab en kultur, hvor I nysgerrigt "forstyrrer" hinandens tilgange

09

Nye handlemuligheder

Styrk jeres relationsarbejde og evne til at navigere i pressede situationer

Gå fra dagen med en konkret aktion, som I afprøver og evaluerer, når I er tilbage i jeres konkrete praksis

Relationskompetence

Pædagogisk Dag: Udviklingsstøttende samspil og veje til trygge tilknytningsmønstre
Ønsker I at styrke jeres pædagogiske praksis og skabe optimale rammer for børns trivsel og udvikling i jeres dagtilbud?

Relationsformidlerne tilbyder en pædagogisk dag målrettet fagprofessionelle, der ønsker at styrke deres relationskompetence og skabe meningsfulde, trygge relationer med børnene.

At arbejde i dagtilbud indebærer ofte at navigere i komplekse relationelle processer, både med børnene og deres familier. Mange fagprofessionelle oplever udfordringer i arbejdet med enkelte børn eller grupper, hvilket kan føre til følelsen af afmagt.

Med denne pædagogiske dag vil I få adgang til konkrete værktøjer og en ny forståelsesramme, der kan styrke både relationerne til børnene og samarbejdet med forældrene.

Med afsæt i Marte Meo-metoden vil I få en dybere forståelse af egen praksis, et styrket pædagogisk fundament og et fælles sprog, som kvalificerer det daglige arbejde med børnene. Marte Meo er en videobaseret metode, der gør det muligt at analysere og forstå relationelle samspil i dybden. Metoden fokuserer på kontakt og glæde som nøgleelementer i arbejdet med børn.

Udbytte af en pædagogisk dag med temaet Relationskompetence

01

Meo-metoden

En grundig introduktion til Marte Meo-metodens udviklingsstøttende samspilselementer

02

Børnesyn

Mulighed for at arbejde i dybden med jeres børnesyn og egne triggere

03

Videoanalyse som redskab

Erfaring med videoanalyse som redskab til at styrke relationerne til børnene

04

Et nyt perspektiv

Et nyt perspektiv på egen praksis og de mønstre, der præger samspillet i børnegrupperne

05

Pædagogisk fundament

Et styrket pædagogisk fundament og inspiration til refleksion og evaluering

06

Tilknytningsmønstre

Viden om tilknytningsmønstre og strategier til at støtte sårbare børn

07

Konkrete metoder

Konkrete metoder til at understøtte børns følelsesmæssige udvikling og skabe inkluderende børnefællesskaber

Gå fra dagen med en konkret aktion
I vil blive sendt ud af døren med konkrete øvelser og fokuspunkter, som I efterfølgende vil afprøve i jeres praksis med henblik på at støtte børns trivsel og udvikling i hverdagen

Børnesyn

Pædagogisk Dag – Det Nye Børnesyn og en Refleksiv Praksis

Som professionel kan det være svært at se sig selv udefra og få øje på de mange samspilsmekanismer, der spiller ind i relationen til de enkelte børn. Det, vi tror, vi gør, stemmer i praksis ofte ikke overens med vores faktiske handlinger. Når man som fagperson føler sig presset og udfordret på sin faglighed i arbejdet med bestemte børn eller familier, kan afmægtighed nemt snige sig ind i arbejdet.

Mange oplever, at meget af tiden med børnene går med ”brandslukning”, og savner praksisnære kompetencer og redskaber til det forebyggende og indgribende arbejde (Afrapportering af inklusionseftersynet, 2016).

Denne dag giver jer som pædagogisk personale en unik mulighed for at reflektere over jeres børnesyn. Med Low Arousal-tilgangen som fundament undersøger vi, hvordan jeres egne reaktioner og ”triggere” påvirker samspillet med børnene – og hvordan disse ubevidste mønstre kan skabe udfordringer i praksis.

I vil også blive opmærksomme på jeres professionelle habitus, og hvordan I kan skelne mellem ”arvegods” og ”vraggods” i jeres praksis. Dagen handler om at styrke bevidstheden om de redskaber, I allerede har med jer, og hvordan de kan udvikles yderligere.

I får konkret inspiration til at styrke relationerne til børn og forældre i jeres daglige arbejde, samtidig med at I bevarer overskud og handlemuligheder – selv når I oplever pres og udfordringer.

Udbytte af en pædagogisk dag med temaet Det Nye Børnesyn og en Refleksiv Praksis?

01

Nye perspektiver på egen praksis

Nye perspektiver på egen praksis og et styrket pædagogisk fundament.

02

Hjælp til at skifte perspektiv

Hjælp til at skifte perspektiv fra tanken "børn og forældre gør det godt, hvis de vil" til "børn og forældre gør det godt, hvis de kan."

03

Metodeloftet

Forståelse for, hvad der sker, når vi rammer vores metodeloft og oplever mentaliseringssvigt.

04

Bag om børns adfærd

Redskaber til at genvinde mentaliseringsevnen og se bag om børns adfærd.

05

Opmærksomhed på sprogbrug

Øget opmærksomhed på sprogbrug og indsigt i, hvordan handlemuligheder kan åbnes ved at ændre de dominerende fortællinger om børn og forældre.

06

Relationerne kan styrkes

Indsigt i, hvordan relationerne kan styrkes, og empatien genvindes over for de børn, der opleves som mest udfordrende.

07

Løs konflikter mellem børn

Viden om, hvordan man løser konflikter mellem børn uden nødvendigvis at udpege en "skurk."

08

Skab en institutionskultur

Støtte til at skabe en institutionskultur, hvor man tør "gå til" hinandens praksis og finde nye veje.

09

Ja-cirkler

Inspiration til at skabe en evalueringskultur, der undgår uhensigtsmæssige lydighedsmetoder, som slider på relationen til børnene. I stedet vil der være fokus på at guide børnene ind i positive "ja-cirkler".

10

En positiv ændring

En konkret aktion, som I kan afprøve i praksis og se en positiv ændring i samspillet med børnene.

Denne dag er en mulighed for at styrke jeres faglige fundament og samarbejdskultur, så I kan møde børnene med endnu mere ro, empati og handlekraft.

Leg & Børnefællesskaber

Bliv klædt på til at styrke børns evne til følelsesmæssig regulering i samspil

Sunshine Circles® & Inkluderende Fællesskaber

Måske har du oplevet børn på stuen, som virker yngre end deres faktiske alder. Måske fremstår de uregulerede og umodne i deres reaktionsmønstre, har svært ved at koncentrere sig eller reagerer kraftigt og hurtigt med vrede eller sorg.

Mange af disse børn har udækkede behov fra tidligere. For at hjælpe dem med at trives og udvikle sig på niveau med deres biologiske alder, er det afgørende, at vi møder dem med en forståelse og tilgang, der matcher deres følelsesmæssige modenhed.

På denne pædagogiske dag vil vi arbejde med metoder inspireret af Sunshine Circles®, som er voksenstrukturerede legegrupper baseret på principperne fra neuroaffektiv udviklingspsykologi. Du vil få indsigt i, hvordan du gennem leg kan forstærke børns følelsesmæssige trivsel og styrke deres evne til selvregulering i samspil.

De fire byggesten i udviklingsstøttende samspil

Sunshine Circles® lægger vægt på fire centrale dimensioner, som danner grundlaget for en tryg og udviklende hverdag

1

Struktur

Klare rammer og forudsigelighed, der skaber tryghed.

2

Omsorg

Aktiviteter, der beroliger og understøtter barnets oplevelse af at være værdsat.

3

Engagement

Anerkendende og energiske voksne, der møder børnene med varme og positiv opmærksomhed.

4

Udfordring

Lege og aktiviteter, der stimulerer udvikling, tilpasset børnenes følelsesmæssige modenhed.

Udbytte af en pædagogisk dag med temaet Leg & Børnefællesskaber?

01

Konkret inspiration

Konkret inspiration til lege, der støtter børns følelsesmæssige udvikling og regulering

02

Relationer og samspil

Viden om Neuroaffektiv Udviklingspsykologi - Neuroaffektiv udviklingspsykologi kombinerer indsigter fra neurovidenskab, psykologi og tilknytningsteori for at forstå, hvordan hjernen udvikler sig gennem relationer og samspil.

03

Tilknytning til fællesskabet

Indblik i, hvordan du kan imødekomme børn med udækkede behov og styrke deres tilknytning til fællesskabet.

04

De fire dimensioner

En skærpet forståelse af de fire dimensioner – struktur, omsorg, engagement og udfordring – og hvordan de kan integreres i hverdagen.

05

Redskaber til at styrke relationerne

Redskaber til at styrke relationerne til de børn, der opleves som særligt udfordrede.

Giv børnene en stærkere start med Sunshine Circles®
Deltag i en dag, der styrker din faglighed og giver dig værktøjer til at skabe trygge, inkluderende fællesskaber, hvor alle børn kan trives.

Sammen kan vi gøre en forskel – ét samspil ad gangen.

Fælles værdier

Fælles værdier og et stærkt pædagogisk fundament

Denne pædagogiske dag har til formål at styrke jeres fælles værdigrundlag og sikre, at disse værdier bliver tydeligt forankret i praksis. Det er nemt at skrive om en anerkendende tilgang på hjemmesiden – men hvordan ser denne tilgang ud i hverdagen? Sammen undersøger vi, hvordan værdierne kommer til udtryk i de tilgange, børn og forældre møder i jeres praksis.

  • Undersøgelse af jeres værdigrundlag: Vi undersøger de værdier, I som team står på, og hvordan de former jeres praksis.
  • Konkrete praksiseksempler: Vi arbejder med, hvad der skal til for, at værdierne afspejles i dagligdagens interaktioner med børn og forældre.
  • Fælles vision: Hvad håber I, at andre oplever, når de træder ind i jeres praksis? Og hvordan sikrer I, at det sker i praksis?

Fælles værdier skaber et fælles sprog og enighed om, hvad I stræber efter i jeres pædagogiske arbejde. Når alle er enige om værdierne, bliver det lettere at samarbejde og træffe beslutninger, der styrker børnenes trivsel og udvikling. Samtidig bidrager værdierne til en tryg hverdag for børnene og skaber en følelse af fællesskab blandt jer som medarbejdere.

Udbytte af en pædagogisk dag med temaet Fælles værdier?

Efter dagen vil I som team stå stærkere på et fælles fagligt fundament, der inkluderer:

01

Et fælles børnesyn

Et fælles børnesyn, der skaber enighed om mål, metoder og tilgange i arbejdet med børnene

02

En refleksiv og nysgerrig praksis

En refleksiv og nysgerrig praksis, der fremmer samarbejde og beslutningstagning

03

En styrket sammenhængskraft

En styrket sammenhængskraft i jeres arbejde, hvor fælles værdier skaber tryghed og forudsigelighed for børnene

04

Øget arbejdsglæde og engagement

Øget arbejdsglæde og engagement gennem en fælles forståelse af jeres rolle og mission som pædagogisk personale

Lad os sammen undersøge, udvikle og forankre jeres værdier, så de kan leve og skabe værdi i jeres daglige praksis.

Skræddersyet dag

Vi tilbyder skræddersyede pædagogiske dage, der højner kvaliteten i jeres praksis. Vores pædagogiske dage er designet til at styrke både børnenes trivsel og det pædagogiske personales faglige fundament samt relationskompetencer.

Ønsker I en pædagogisk dag, der præcist matcher det, I er optaget af i jeres praksis, skræddersyr vi en dag, der tager udgangspunkt i jeres aktuelle behov. Vores formidling er praksisnær og bygger på viden, der straks kan anvendes og overføres til jeres daglige arbejde.

Lad os sammen skræddersy en pædagogisk dag, der løfter jeres praksis til nye højder.

Praktisk

Vores pædagogiske dage faciliteres af to inspirerende Relationsformidlere typisk fra kl. 9-15 eller fra kl. 17-20. I samarbejde med jer tilpasser vi indhold og rammer, så det matcher jeres behov og skaber konkrete, positive forandringer i jeres praksis.

Vi tror ikke på, at vi kan flytte praksis ved at "tale på" mennesker.

Derfor er vores pædagogiske lørdage og øvrige kompetenceløft altid en kombination af små inspirationsoplæg fra os, refleksionsøvelser, gruppedrøftelser, og I sendes ud af døren med konkrete aktioner, som vil skabe en mærkbar og positiv forandring i jeres institution. Kontakt os for at høre mere om vores pædagogiske dage, og hvordan vi kan styrke relationsarbejdet og trivslen i jeres praksis.