Pædagogisk Dag for Fritidstilbud
Relationsformidlerne tilbyder en bred vifte af Pædagogiske Dage, klik på det emne I ønsker at vide mere om
Konflikthåndtering
Pædagogisk Dag: En ny vej til konflikthåndtering med Low Arousal i din institution
Bliv klædt på til at takle konflikter på en god måde
Mange af os oplever at komme til kort, når de STORE følelser raser, og dem vi arbejder med enten konflikter med os eller med hinanden.
Måske kommer vi utilsigtet til selv at optrappe en konfliktsituation ved for eksempel at hæve stemmen eller insistere på, at de skal kigge på os, imens vi taler til dem.
Ønsker I konkrete og varige forandringer i hverdagen?
Ønsker I en pædagogisk dag, der skaber konkrete, reelle og varige forandringer i hverdagen? Relationsformidlerne formidler praksisnær viden, som straks kan anvendes i jeres arbejde.
En pædagogisk dag vedrørende konflikthåndtering giver jer effektive redskaber til at minimere konflikter, styrke relationerne og skabe trivsel blandt både børn og fagprofessionelle.
Hvad er Low Arousal, og hvordan kan det hjælpe?
Mange fagprofessionelle oplever udfordringer, når konflikter opstår – især når de store følelser er i spil. Low Arousal-tilgangen er en konfliktnedtrappende tilgang, hvor man lærer at håndtere konflikter, når de opstår, evaluere dem, så de ikke gentager sig, og dernæst skabe en forandring, der styrker jeres relationer og giver jer et fælles pædagogisk fundament.
Udbytte af en pædagogisk dag med temaet Konflikthåndtering
01
Low Arousal
Grundig indføring i Low Arousal-tilgangen: Bliv klædt på til at anvende metoden i hverdagen
02
Børnesyn
En faciliteret proces hvor I undersøger jeres herskende børnesyn- trækker I mest på lydighedsmetoder eller autonomistøttende metoder?
03
Perspektivskifte
Lær at gå fra perspektivet "børn gør det godt, hvis de vil" til "børn gør det godt, hvis de kan" og se, hvordan dette styrker jeres arbejde
04
Konkrete redskaber
Til konflikthåndtering før, under og efter en eskalation
05
Teknikker til at mindske konflikter
Sænk stressniveauet hos både børn og voksne
06
Struktureret pædagogisk miljø
Skab miljøer der reducerer stress for alle parter
07
Forbedret kommunikation
Brug udviklingsstøttende tilgange til at håndtere udfordrende adfærd og fremme positive relationer
08
Evaluerings- og institutionskultur
Lær af hinandens praksis og skab en kultur, hvor I nysgerrigt "forstyrrer" hinandens tilgange
09
Nye handlemuligheder
Styrk jeres relationsarbejde og evne til at navigere i pressede situationer
Gå fra dagen med en konkret aktion, som I afprøver og evaluerer, når I er tilbage i jeres konkrete praksis
Relationskompetence
Pædagogisk Dag: Udviklingsstøttende samspil og veje til trygge tilknytningsmønstre
Ønsker I at styrke jeres pædagogiske praksis og skabe optimale rammer for børns trivsel og udvikling i jeres dagtilbud?
Skab meningsfulde, trygge relationer
Relationsformidlerne tilbyder en pædagogisk dag målrettet fagprofessionelle, der ønsker at styrke deres relationskompetence og skabe meningsfulde, trygge relationer med børnene.
Følelsen af afmagt
At arbejde i et fritidstilbud indebærer ofte at navigere i komplekse relationelle processer, både med børnene og deres familier. Mange fagprofessionelle oplever udfordringer i arbejdet med enkelte børn eller grupper, hvilket kan føre til følelsen af afmagt.
Konkrete værktøjer
Med denne pædagogiske dag vil I få adgang til konkrete værktøjer og en ny forståelsesramme, der kan styrke både relationerne til børnene og samarbejdet med forældrene.
Afsæt i Marte Meo-metoden
Med afsæt i Marte Meo-metoden vil I få en dybere forståelse af egen praksis, et styrket pædagogisk fundament og et fælles sprog, som kvalificerer det daglige arbejde med børnene. Marte Meo er en videobaseret metode, der gør det muligt at analysere og forstå relationelle samspil i dybden. Metoden fokuserer på kontakt og glæde som nøgleelementer i arbejdet med børn.
Udbytte af en pædagogisk dag med temaet Relationskompetence
01
Meo-metoden
En grundig introduktion til Marte Meo-metodens udviklingsstøttende samspilselementer
02
Børnesyn
Mulighed for at arbejde i dybden med jeres børnesyn og egne triggere
03
Videoanalyse som redskab
Erfaring med videoanalyse som redskab til at styrke relationerne til børnene
04
Et nyt perspektiv
Et nyt perspektiv på egen praksis og de mønstre, der præger samspillet i børnegrupperne
05
Pædagogisk fundament
Et styrket pædagogisk fundament og inspiration til refleksion og evaluering
06
Tilknytningsmønstre
Viden om tilknytningsmønstre og strategier til at støtte sårbare børn
07
Konkrete metoder
Konkrete metoder til at understøtte børns følelsesmæssige udvikling og skabe inkluderende børnefællesskaber
Gå fra dagen med en konkret aktion
I vil blive sendt ud af døren med konkrete øvelser og fokuspunkter, som I efterfølgende vil afprøve i jeres praksis med henblik på at støtte børns trivsel og udvikling i hverdagen
Børnesyn
Pædagogisk Dag – Det Nye Børnesyn og en Refleksiv Praksis
Få øje på de mange samspilsmekanismer
Som professionel kan det være svært at se sig selv udefra og få øje på de mange samspilsmekanismer, der spiller ind i relationen til de enkelte børn. Det, vi tror, vi gør, stemmer i praksis ofte ikke overens med vores faktiske handlinger. Når man som fagperson føler sig presset og udfordret på sin faglighed i arbejdet med bestemte børn eller familier, kan afmægtighed nemt snige sig ind i arbejdet.
Praksisnære kompetencer
Mange oplever, at meget af tiden med børnene går med ”brandslukning”, og savner praksisnære kompetencer og redskaber til det forebyggende og indgribende arbejde (Afrapportering af inklusionseftersynet, 2016).
Fokus på det nye børnesyn
Denne dag giver jer som pædagogisk personale en unik mulighed for at reflektere over jeres børnesyn. Med Low Arousal-tilgangen som fundament undersøger vi, hvordan jeres egne reaktioner og ”triggere” påvirker samspillet med børnene – og hvordan disse ubevidste mønstre kan skabe udfordringer i praksis.
Styrk bevidstheden
I vil også blive opmærksomme på jeres professionelle habitus, og hvordan I kan skelne mellem ”arvegods” og ”vraggods” i jeres praksis. Dagen handler om at styrke bevidstheden om de redskaber, I allerede har med jer, og hvordan de kan udvikles yderligere.
I får konkret inspiration til at styrke relationerne til børn og forældre i jeres daglige arbejde, samtidig med at I bevarer overskud og handlemuligheder – selv når I oplever pres og udfordringer.
Udbytte af en pædagogisk dag med temaet Det Nye Børnesyn og en Refleksiv Praksis?
01
Nye perspektiver på egen praksis
Nye perspektiver på egen praksis og et styrket pædagogisk fundament.
02
Hjælp til at skifte perspektiv
Hjælp til at skifte perspektiv fra tanken "børn og forældre gør det godt, hvis de vil" til "børn og forældre gør det godt, hvis de kan."
03
Metodeloftet
Forståelse for, hvad der sker, når vi rammer vores metodeloft og oplever mentaliseringssvigt.
04
Bag om børns adfærd
Redskaber til at genvinde mentaliseringsevnen og se bag om børns adfærd.
05
Opmærksomhed på sprogbrug
Øget opmærksomhed på sprogbrug og indsigt i, hvordan handlemuligheder kan åbnes ved at ændre de dominerende fortællinger om børn og forældre.
06
Relationerne kan styrkes
Indsigt i, hvordan relationerne kan styrkes, og empatien genvindes over for de børn, der opleves som mest udfordrende.
07
Løs konflikter mellem børn
Viden om, hvordan man løser konflikter mellem børn uden nødvendigvis at udpege en "skurk."
08
Skab en institutionskultur
Støtte til at skabe en institutionskultur, hvor man tør "gå til" hinandens praksis og finde nye veje.
09
Ja-cirkler
Inspiration til at skabe en evalueringskultur, der undgår uhensigtsmæssige lydighedsmetoder, som slider på relationen til børnene. I stedet vil der være fokus på at guide børnene ind i positive "ja-cirkler".
10
En positiv ændring
En konkret aktion, som I kan afprøve i praksis og se en positiv ændring i samspillet med børnene.
Denne dag er en mulighed for at styrke jeres faglige fundament og samarbejdskultur, så I kan møde børnene med endnu mere ro, empati og handlekraft.
Leg & Børnefællesskaber
Bliv klædt på til at styrke børns evne til følelsesmæssig regulering i samspil
Sunshine Circles® & Inkluderende Fællesskaber
Umodne reaktionsmønstre
Måske har du oplevet børn på stuen, som virker yngre end deres faktiske alder. Måske fremstår de uregulerede og umodne i deres reaktionsmønstre, har svært ved at koncentrere sig eller reagerer kraftigt og hurtigt med vrede eller sorg.
Match deres følelsesmæssige modenhed
Mange af disse børn har udækkede behov fra tidligere. For at hjælpe dem med at trives og udvikle sig på niveau med deres biologiske alder, er det afgørende, at vi møder dem med en forståelse og tilgang, der matcher deres følelsesmæssige modenhed.
Gennem leg styrker vi børns trivsel og regulering
På denne pædagogiske dag vil vi arbejde med metoder inspireret af Sunshine Circles®, som er voksenstrukturerede legegrupper baseret på principperne fra neuroaffektiv udviklingspsykologi. Du vil få indsigt i, hvordan du gennem leg kan forstærke børns følelsesmæssige trivsel og styrke deres evne til selvregulering i samspil.
De fire byggesten i udviklingsstøttende samspil
Sunshine Circles® lægger vægt på fire centrale dimensioner, som danner grundlaget for en tryg og udviklende hverdag
1
Struktur
Klare rammer og forudsigelighed, der skaber tryghed.
2
Omsorg
Aktiviteter, der beroliger og understøtter barnets oplevelse af at være værdsat.
3
Engagement
Anerkendende og energiske voksne, der møder børnene med varme og positiv opmærksomhed.
4
Udfordring
Lege og aktiviteter, der stimulerer udvikling, tilpasset børnenes følelsesmæssige modenhed.
Udbytte af en pædagogisk dag med temaet Leg & Børnefællesskaber?
01
Konkret inspiration
Konkret inspiration til lege, der støtter børns følelsesmæssige udvikling og regulering
02
Relationer og samspil
Viden om Neuroaffektiv Udviklingspsykologi - Neuroaffektiv udviklingspsykologi kombinerer indsigter fra neurovidenskab, psykologi og tilknytningsteori for at forstå, hvordan hjernen udvikler sig gennem relationer og samspil.
03
Tilknytning til fællesskabet
Indblik i, hvordan du kan imødekomme børn med udækkede behov og styrke deres tilknytning til fællesskabet.
04
De fire dimensioner
En skærpet forståelse af de fire dimensioner – struktur, omsorg, engagement og udfordring – og hvordan de kan integreres i hverdagen.
05
Redskaber til at styrke relationerne
Redskaber til at styrke relationerne til de børn, der opleves som særligt udfordrede.
Giv børnene en stærkere start med Sunshine Circles®
Deltag i en dag, der styrker din faglighed og giver dig værktøjer til at skabe trygge, inkluderende fællesskaber, hvor alle børn kan trives.
Sammen kan vi gøre en forskel – ét samspil ad gangen.
Fælles værdier
Fælles værdier og et stærkt pædagogisk fundament
Jeres fælles værdigrundlag
Denne pædagogiske dag har til formål at styrke jeres fælles værdigrundlag og sikre, at disse værdier bliver tydeligt forankret i praksis. Det er nemt at skrive om en anerkendende tilgang på hjemmesiden – men hvordan ser denne tilgang ud i hverdagen? Sammen undersøger vi, hvordan værdierne kommer til udtryk i de tilgange, børn og forældre møder i jeres praksis.
Hvad kan I forvente af dagen?
- Undersøgelse af jeres værdigrundlag: Vi undersøger de værdier, I som team står på, og hvordan de former jeres praksis.
- Konkrete praksiseksempler: Vi arbejder med, hvad der skal til for, at værdierne afspejles i dagligdagens interaktioner med børn og forældre.
- Fælles vision: Hvad håber I, at andre oplever, når de træder ind i jeres praksis? Og hvordan sikrer I, at det sker i praksis?
Hvorfor er fælles værdier vigtige?
Fælles værdier skaber et fælles sprog og enighed om, hvad I stræber efter i jeres pædagogiske arbejde. Når alle er enige om værdierne, bliver det lettere at samarbejde og træffe beslutninger, der styrker børnenes trivsel og udvikling. Samtidig bidrager værdierne til en tryg hverdag for børnene og skaber en følelse af fællesskab blandt jer som medarbejdere.
Udbytte af en pædagogisk dag med temaet Fælles værdier?
Efter dagen vil I som team stå stærkere på et fælles fagligt fundament, der inkluderer:
01
Et fælles børnesyn
Et fælles børnesyn, der skaber enighed om mål, metoder og tilgange i arbejdet med børnene
02
En refleksiv og nysgerrig praksis
En refleksiv og nysgerrig praksis, der fremmer samarbejde og beslutningstagning
03
En styrket sammenhængskraft
En styrket sammenhængskraft i jeres arbejde, hvor fælles værdier skaber tryghed og forudsigelighed for børnene
04
Øget arbejdsglæde og engagement
Øget arbejdsglæde og engagement gennem en fælles forståelse af jeres rolle og mission som pædagogisk personale
Lad os sammen undersøge, udvikle og forankre jeres værdier, så de kan leve og skabe værdi i jeres daglige praksis.
Skræddersyet dag
Vi tilbyder skræddersyede pædagogiske dage, der højner kvaliteten i jeres praksis. Vores pædagogiske dage er designet til at styrke både børnenes trivsel og det pædagogiske personales faglige fundament samt relationskompetencer.
Ønsker I en pædagogisk dag, der præcist matcher det, I er optaget af i jeres praksis, skræddersyr vi en dag, der tager udgangspunkt i jeres aktuelle behov. Vores formidling er praksisnær og bygger på viden, der straks kan anvendes og overføres til jeres daglige arbejde.
Lad os sammen skræddersy en pædagogisk dag, der løfter jeres praksis til nye højder.
Praktisk
Vores pædagogiske dage faciliteres af to inspirerende Relationsformidlere typisk fra kl. 9-15 eller fra kl. 17-20. I samarbejde med jer tilpasser vi indhold og rammer, så det matcher jeres behov og skaber konkrete, positive forandringer i jeres praksis.
Vi tror ikke på, at vi kan flytte praksis ved at "tale på" mennesker.
Derfor er vores pædagogiske lørdage og øvrige kompetenceløft altid en kombination af små inspirationsoplæg fra os, refleksionsøvelser, gruppedrøftelser, og I sendes ud af døren med konkrete aktioner, som vil skabe en mærkbar og positiv forandring i jeres institution.
Kontakt os for at høre mere om vores pædagogiske dage, og hvordan vi kan styrke relationsarbejdet og trivslen i jeres praksis.