Home » Relationskompetenceforløb
Relationskompetenceforløb
Gennem fire moduler bliver du som pædagogisk fagperson styrket i din relationskompetence og klædt endnu bedre på til at skabe inkluderende læringsmiljøer
Relationskompetenceforløb
Skriv til os i dag eller tryk Book Her

Konceptet
Unikt, praksisnært og handlingsorienteret relationskompetenceforløb
Workshoppen opkvalificerer dig som pædagogisk fagperson i forhold til skabe inkluderende læringsmiljøer og tilbyde den bedst mulige udviklingsstøtte til de børn og unge, du arbejder med.
Igennem en periode på fem måneder vil du opleve at navigere med større sikkerhed i relationen til børn, kolleger og forældre.
Unikt, praksisnært og handlingsorienteret workshopkoncept
Relationskompetenceforløbet opkvalificerer dig som pædagogisk fagperson i forhold til skabe inkluderende læringsmiljøer og tilbyde den bedst mulige udviklingsstøtte til de børn og unge, du arbejder med.
Lær’ at skelne “arvegods fra vraggods”
På workshoppen arbejder du aktivt med at fintune din relationskompetence.
Du får blik for din habitus, hvad der virker bag om ryggen på dig, når du bliver presset og ramt af en utilstrækkelighedsfølelse.
Du bliver bevidst om, hvilke ”redskaber” du har med i din ”værktøjskasse”, og du bliver klædt på til at skelne ”arvegods fra vraggods”.
På den måde undgår du i højere grad at skælde ud, blive mimikfattig og drænet for energi samt arbejdsglæde.
Sæt dine samspilskompetencer under “lup” ved brug af video
Det unikke workshopkoncept er handlingsanvisende og praksisnært.
Derfor forpligter du dig som deltager på at medbringe videooptagelser af dig selv i samspil med et barn eller en børnegruppe.
Igennem egne samspilsoptagelser får du skærpede kompetencer til at finde ressourcerne, der er til stede i dine samspilskompetencer.
Du får en større bevidsthed om, hvad du skal gøre mere af for at møde børnegruppen inden for Zonen for nærmeste udvikling, så børnene ikke bliver koncentrerede og ‘falder fra’, når du fx gennemfører en pædagogisk aktivitet.
Oplev at du bliver klædt på til at takle konflikter på en god måde.
Viden om konflikthåndtering og Low Arousal.
Med afsæt i den neuroaffektive udviklingspsykologi vil du få viden om og konkret inspiration til at forstærke børns følelsesmæssige trivsel og styrke deres evne til selvregulering i samspil.
Du vil få viden om konflikthåndtering og Low Arousal-tilgangen, som vil åbne op for nye handlemuligheder i praksis, når børn er i affekt.
Afsættet for workshoppen er relationskompetence knyttet til hverdagspædagogik. Derfor vil du gå fra workshoppen med en skærpet bevidsthed om dine pædagogiske handlinger i forbindelse med måltidssituationer, overgange etc.
Kompetenceforløbet tilrettelægges, så det matcher jeres behov. Vi tilbyder fx forløbet i tidsrummet fra 17-20, så det ikke tager tid fra kerneopgaven.
Skriv til os og få et uforpligtende tilbud.
- Med afsæt i den neuroaffektive udviklingspsykologi får du viden om og konkret inspiration til at forstærke børns følelsesmæssige trivsel og styrke børnenes evne til selvregulering i samspil.
- Konkrete greb til konflikthåndtering, samt viden om Low Arousal tilgangen, som vil åbne op for nye handlemuligheder i praksis, når børn er i affekt.
- En skærpet bevidsthed om didaktiske overvejelser i forbindelse med hverdagspædagogik generelt.
- Et stærkt pædagogisk netværk med andre som er i samme udviklingsproces.
- En styrket relationskompetence i forhold til at understøtte inkluderende læringsmiljøer
- Blik for din habitus og hvad der virker bag om ryggen på dig, når du bliver presset og ramt af en utilstrækkelighedsfølelse
- Du bliver bevidst om hvilke ”redskaber ”du har med i din ”værktøjskasse” og klædt på til at skelne ”arvegods fra vraggods”
- Hvilken position du skal indtage i forhold til den ny styrkede læreplan
- Viden om de udviklingsstøttede samspilselementer
- skærpede kompetencer til at finde ressourcerne der er til stede i dine samspilskompetencer og viden om, hvad du skal gøre mere af for møde børnegruppen inden for Zonen for nærmeste udvikling
Modulerne
Gennem fire moduler bliver du som pædagogisk fagperson styrket i din relationskompetence.

Modul 1
Arvegods og vraggods – hvad har jeg med mig i min værktøjskasse?
- Det nye børnesyn
- Metodeloft & perspektivskifte
-
Triggere og børn der udfordrer praksis
- Ansvarsprincippet & sprogbrug

Modul 2
Introduktion til de udviklingsstøttende samspilselementer - analyse af min egen relationskompetence
- Introduktion til de udviklingsstøttende samspilselementer
- Tilknytningens betydning
- Videoanalyse og identifikation af egne samspilskompetencer

Modul 3
Understøttelse af børns følelsesmæssige kompetencer
- Viden om hvordan man understøtter børnenes følelsesmæssige kompetencer gennem legen
- Herunder evnen til at regulere sig i samspil
- Indføring i lege inspireret af Sunshine circles© metoden

Modul 4
Konflikthåndtering og Low Arousal tilgangen
- Redskaber til at kunne forstå og håndtere konflikter
- Indføring i Low Arousal tilgangen
- Skældud og dets alternativer