Forhandling og Konfliktløsning: Nøglen til Fremtidens Fred

I denne episode af podcasten “Pædagogisk Kvarter” dykker vi ned i et yderst relevant og aktuelt emne: forhandling og konfliktløsning, især i relation til børn og pædagogisk arbejde. Med os har vi eksperten Mikkel Gudsøe, der deler sin indsigt og erfaringer:

  1. Niels Svanborg – Journalist og redaktør på Socialt Indblik, som fungerer som vært og guider os gennem samtalen.
  2. Anja Kristine Hvidberg Olsen – Fast ekspert i programmet med en baggrund i pædagogisk psykologi.
  3. Mikkel Gudsøe – Uddannet jurist og ekspert i forhandling og konfliktløsning, samt forfatter til bogen “Kom til Halloween”.

Introduktion til Emnet

Niels Svanborg åbner episoden med temaet “Fremtidens fred starter med nutidens børn”. Han introducerer Anja og Mikkel, som begge har dybdegående viden om, hvordan forhandling og konfliktløsning kan integreres i pædagogisk praksis. Anja understreger, at både børn og voksne i pædagogisk praksis har brug for strategier til at håndtere konflikter.

Voksne som Rollemodeller

Anja pointerer, at voksne fungerer som rollemodeller for børn. Hvordan voksne håndterer konflikter, kan have en stor indflydelse på børns læring. Hun advarer mod, at pædagoger ofte indtager en rolle, hvor de anvender deres definitionsmagt i konflikter, hvilket kan forhindre børn i at udvikle deres egne konfliktløsningsfærdigheder. I stedet opfordrer hun til en mere nuanceret tilgang, hvor børn opmuntres til at udforske de underliggende årsager til deres adfærd og konflikter.

Anbefalinger:

  • Vær en god rollemodel: Vis børnene, hvordan man håndterer konflikter med respekt og forståelse.
  • Involver børnene: Lad børnene være en del af løsningen ved at spørge dem, hvordan de tror, konflikten kan løses.

Mikkel Gudsøe’s Perspektiv

Mikkel Gudsøe deler sin motivation for at skrive en bog rettet mod børn. Han har arbejdet med forhandling i næsten to årtier og indså behovet for tilgængelige ressourcer for yngre målgrupper. Mikkel mener, at ved at udstyre børn med disse færdigheder tidligt, kan de bedre håndtere konflikter gennem hele livet.

Anbefalinger:

  • Introducer forhandling tidligt: Brug bøger og spil til at lære børn om forhandling og konfliktløsning.
  • Gør det sjovt: Brug temaer som Halloween for at gøre læringen mere engagerende og mindre skræmmende.

Almindelige Fejl i Konfliktløsning

Niels spørger Mikkel om typiske fejl, folk begår under forhandlinger. Mikkel forklarer, at en almindelig fejl er tendensen til at skyde skylden på den anden part, hvilket kan føre til en nedbrydning af kommunikationen og en eskalering af konflikten. Han understreger vigtigheden af at opretholde dialogen og forstå, at begge parter kan have gyldige perspektiver.

Anbefalinger:

  • Undgå skyld: Fokuser på problemet, ikke personen.
  • Oprethold dialogen: Sørg for, at begge parter føler sig hørt og forstået.

Den Større Sammenhæng

Diskussionen skifter til de bredere implikationer af at lære konfliktløsningsfærdigheder. Mikkel forbinder samtalen til globale spørgsmål og foreslår, at mange af de konflikter, vi ser i verden i dag, stammer fra en mangel på effektive forhandlingsfærdigheder. Han argumenterer for, at hvis vi ønsker at skabe en mere fredelig og retfærdig verden, skal vi starte med at uddanne de børn, der vil forme fremtiden.

Anbefalinger:

  • Globalt perspektiv: Forstå, at konfliktløsning på mikro-niveau kan have makro-effekter.
  • Del dine færdigheder: Lær andre, hvad du ved om forhandling og konfliktløsning for at skabe en mere samarbejdende verden.

Praktiske Anvendelser i Uddannelse

Anja og Mikkel diskuterer, hvordan pædagoger kan integrere konfliktløsningsundervisning i deres daglige interaktioner med børn. De er enige om, at selvom det kan virke overvældende at tilføje dette til en allerede fuld agenda, kan investering i at lære disse færdigheder føre til mere harmoniske fællesskaber og tiden til det forebyggende arbejde er godt givet ud.

Anbefalinger:

  • Integrer i hverdagen: Brug daglige situationer som læringsmuligheder for konfliktløsning.
  • Skab et støttende miljø: Etabler en kultur, hvor børn føler sig trygge ved at udtrykke deres følelser og meninger.

Afslutning og Bogdiskussion

Niels beder Mikkel forklare titlen på hans bog, “Kom til Halloween”. Mikkel deler, at titlen er en legende henvisning til kendte forhandlingsbøger, og han sigter mod at gøre indholdet engagerende og tilgængeligt for børn. Han tror, at ved at indramme forhandlingsfærdigheder på en sjov og relaterbar måde, vil børn være mere tilbøjelige til at lære og anvende disse koncepter i deres liv.

Anbefalinger:

  • Læs bogen: Brug “Kom til Halloween” som en ressource til at lære børn om forhandling og konfliktløsning.
  • Anbefal til andre: Del bogen med skoler og daginstitutioner for at sprede viden om disse vigtige færdigheder.

Konklusion

Denne episode af “Pædagogisk Kvarter” fremhæver den kritiske rolle af at lære børn forhandlings- og konfliktløsningsfærdigheder. Gennem Anja og Mikkels indsigt får lytterne en dybere forståelse af, hvordan disse færdigheder kan have en positiv indvirkning på både individuelle interaktioner og bidrage til en mere fredelig samfund i det lange løb.

Ved at følge de anbefalinger og praktiske råd, der er delt i denne episode, kan pædagoger, lærere, forældre og andre interesserede begynde at integrere disse vigtige færdigheder i deres daglige praksis og dermed hjælpe med at forme en mere harmonisk fremtid for vores børn.

Automatically Transcribed With Podsqueeze

Niels 00:00:01 Du lytter til en podcast fra Socialt Indblik. Fremtidens fred starter med nutidens børn. Det er overskriften på denne uges udgave af Pædagogisk Kvarter. Velkommen til og velkommen til dig Anja Kristine Hvidberg Olsen Tak for det. Du er uge efter uge vores faste ekspert i programmet. Du kan. Pæd. I pædagogisk psykologi. Du får relations midlerne og kompetance universet. Mit navn er Niels Svanborg. Jeg er journalist og redaktør på Socialt Indblik. Det her er programmet Pædagogisk Kvarter Programmet, hvor vi tager et pædagogisk emne op og behandler det på cirka et kvarter. Og i dag skal vi tale om forhandling og konflikter, og det skal vi med dig. Mikkel Gudsø Velkommen til. Jo tak. Du er uddannet jurist, og så er du ekspert i forhandling og konfliktløsning. Du er en del af advokat uddannelsens undervisning i forhandling, og nu er du forfatter til bogen Kom til Halloween. Den skal vi tale om i dag blandt andet. Og nu indledte jeg med denne her overskrift Om fremtidens fred starter med nutidens børn, og det får lov til at uddybe om lidt.

Niels 00:01:04 Jeg starter lige hos dig, Anja, som jeg plejer. Vi skal tale om forhandling og konfliktløsning i dag. Hvorfor? Hvorfor tager vi fat på sådan et emne i en podcast, der handler om pædagogik?

Anja 00:01:16 Fordi vi ved jo, at der er rigtig mange fagprofessionelle, der står derude og nogle gange er i knald. Nogle gange savner greb til at konfliktløser, men også hjælpe børnene til at få øje på hinanden i de her konflikter og løse dem på en måde, så alle går derfra som vindere. Og der er det jo oplagt at tage sådan en som Mikkel ind i studiet, fordi det er han jo den rette til at udfolde i dag.

Niels 00:01:41 Det du siger. Det er ikke kun pædagogerne, der skal vide noget om konfliktløsning og forhandling. Det er faktisk os, børnene.

Anja 00:01:48 I den grad er. Og jeg tænker, om vi er til hver en tid rollemodeller som voksne. Så børn lærer også rigtig meget af at se, hvordan vi konfliktløser. Jeg ved i. I mange institutioner kan man let komme som jeg som pædagog og lærer i den fælde, at man tror, at man ligesom er den, der skal have definitions magten.

Anja 00:02:09 Når det er, at der opstår konflikter mellem børn, så bliver man overdommer. Så der er nogle nuancer, der kunne være interessante. Hvordan kan vi faktisk lære også børnene at se bagom adfærd og forstå hinandens forskellige perspektiver bedre, frem for bare at sige du skal aflevere den tilbage, eller du tog den. Altså det lærer de meget, meget lidt af.

Niels 00:02:31 Og Mikkel, du jo, jurist. Som jeg sagde i introen her lige før, og du uddanner advokater. Hvorfor lige pludselig skrive en bog, der handler om, at børn skal forhandle og løse konflikter? Du bevæger dig jo lidt ind på en ny bane, kan man godt sige. Hvorfor er du sådan optaget af det?

Mikkel 00:02:51 Jamen, det kommer jo egentlig af. Jeg har arbejdet med forhandling og konfliktløsning i snart 20 år, nationalt og internationalt, og det er både advokater og erhvervsfolk og alle faggrupper. Jeg har både coachet og trænet, og når man har arbejdet med et emne i så mange år og også konfliktmægler selv, så kommer der uværgerligt et krav fra folk om eller forespørgsel om, om ikke man snart laver en bog.

Mikkel 00:03:15 Og så tænker Jeg kan jo sagtens skrive bog nummer 300 i rækken af konfliktløsning og forhandlings bøger. Men jeg kunne også gøre noget andet og tage den viden jeg har og erfaring jeg har og prop den ned i et format som er spiseligt. Også for børn, fordi med det liv vi lever, altså man dør kun en gang man lever hver dag. Så er det måske meget godt at så tidligt som muligt i livet og få nogle værktøjer til at håndtere de uoverensstemmelser, som livet skal byde på og kommer til at byde på. Så derfor tog jeg min teoretiske viden og praktiske erfaring og proppede i et børne format, som voksne også kan få noget ud af.

Niels 00:03:58 Hvad kan. Kan man tage den så langt som til at sige Altså, nu beskæftiger du dig normalt med med voksne, der er i konflikter, voksne, der skal forhandle. Har du nogle gange godt kunne tænke tænkt, hvis de som børn eller noget havde lært at forhandle? Nogle gange kan det kan konflikter være ret banale, men tænker altså hold op, Kunne de ikke bare sætte sig i et rum og løse det? Her kan du godt nogle gange tænke det.

Niels 00:04:19 Ja.

Mikkel 00:04:20 Altså det der med at stave. Vi kan jo allesammen forhandle. Ja, der er bare ikke nogen, der siger det. Vi er gode til at forhandle. Nej, og vi kan allesammen agere i en konflikt. Der er bare ikke nogen, der siger, at vi agerer optimalt i konflikterne og det, som det handler om. Det er sådan set at erkende, at forhandling og konflikter er en del af livet og få værktøjerne til at få det bedste ud af de konflikter. Man kan måske sige det meget enkelt, at handler det om at få ret, handler det om at få halvdelen, eller handler det om at få den bedste løsning? Og de fleste af os har ikke værktøjerne til den bedste løsning. Og det er det, jeg prøver at præsentere folk for.

Niels 00:04:57 Og i næste program skal vi tale videre om, hvordan man som forhandler, og hvordan man kan arbejde med det. Men kunne du ikke sådan lige sige Hvad er det for nogle så typiske fejl? Vi falder ned i nogle huller vi falder ned, eller hvis vi skal prøve at agere og forhandle.

Mikkel 00:05:11 Altså den helt klassiske er, at når vi har en konflikt eller uoverensstemmelse, som ikke bliver løst relativt hurtigt. Det er jo, at vi inden for relativ kort tid begynder at fralægge os ansvar for konflikten. Og med det mener jeg, at man begynder at kigge over på modparten og se dem som kilde og måske endda ophav til problemet. Det kalder vi sådan personificering. Det har jeg aldrig gjort. Nej, vel? Men det er jo også unik. Men tager vi den brede perspektiv befolkningen, så er det en klassisk selvforsvars mekanisme. For ligesom sige om hvorfor er I denne her konflikt? Jamen i stedet for selv at påtage sig ansvaret, så er det lettere at sige, at det er modparten der er rigid. Det er modparten, der ikke lytter. Det er modparten, der er urimelig. Og sjovt nok sidder den anden på den anden side af bordet og tænker formentlig det samme om dig. Problemet med det er, at når først vi går væk fra uoverensstemmelsen og rykker os op i personificeringen, så begynder vi stille at bevæge os op af det trin, der er, at nu skal vi bekræfte, at det er den anden, den er gal med.

Mikkel 00:06:10 Så begynder vi at se flere problemer hos alt, hvad vedkommende siger, gør, har gjort i fortiden. Eller vi søger måske endda bekræftelse fra andre på, at den person er ikke noget at råbe hurra for. Og så skal der ikke meget til før at samtalen stopper. Og det er jo vildledende. Et af de store problemer for at løse en konflikt er jo, når vi holder op med at være i dialog. Så det er nogle af de klassiske problemstillinger.

Niels 00:06:36 Og nu siger du godt nok Ane, det har du aldrig prøvet, men du har måske allerede gjort. Men jeg tænker i hvert fald, at du har mødt nogen, der har gjort det. Og når altså både pædagoger og børn ved i virkeligheden kommer til at gøre det her.

Anja 00:06:51 Jamen, det er jo helt klassisk. Altså, det er jo meget, meget menneskeligt, at vi lynhurtigt kommer til at scanne farver i omgivelserne. Og så bliver det altså jeg jeg. Jeg forstår ikke det her. Jeg. Jeg kan ikke lide det, jeg ser, og jeg kan så til sidst heller ikke lide dig.

Anja 00:07:07 Og det kører meget hurtigt på den måde, at vi så dømmer den anden ude, hvor konflikterne bliver låst og dialogerne bliver lukket ned. Så det tænker jeg da genkendeligt. Og det er også noget af det, der måske gør det svært at nogle af de der børn, der netop er på kanten af et fællesskab som netop forskelligt uhensigtsmæssig position i en børnegruppe. Den bliver nogle gange utilsigtet opretholdt af fagpersoner rundt omkring det her barn, fordi vi får så svært ved at komme tilbage til det mere mentaliserende blik, hvor vi ser nuancerne og går på opdagelse med den store lup. Hvad ligger der bag om det? Hvad er det for en værdi, du handler ud fra, hvad der er på spil her?

Niels 00:07:48 Og det er sådan nogle ting, man kan arbejde med i et dagtilbud både med børnene og med pædagogerne. Men, men du er Mikkel. Du tager det jo sådan ret altså. Vi er ude i kæmpestore perspektiveringer, når vi taler fred. Fremtidens fred starter med nutidens børn. Så det handler ikke bare om, at nu skal vi lige ikke slås om skovlen, men det handler også om noget meget større.

Niels 00:08:06 Eller hvad?

Mikkel 00:08:07 Jamen, det gør det altså. Nu er jeg jo så heldig, at jeg også nogle gange bliver brugt lidt i medierne i forhold til verdenssituationen og geopolitik. Og man kan jo sige, at hvis man kigger ud i verden, så er der mange ting, der går rigtig, rigtig godt. Men der er også nogle steder, hvor det går knap så godt. Vi har krige, vi har potentielle krige, vi har had, tale og andre polariserende elementer i verden. Og det puster jo desværre til det modsatte af er god forhandling og god konfliktløsning. Så hvis man sådan skal sige Hvem er det, der styrer verden lige nu? Det tror jeg alle de voksne og de kommende voksne i fremtiden er nutidens børn. Så hvis vi gerne vil have en mere fair verden og en mere kreativ og værdiskabende verden for alle, så skal vi nok starte med dem, der har fremtiden i deres hænder og ikke dem, der måske er i gang med at ødelægge en stor del af det.

Niels 00:09:07 Jeg tænker sådan. Det helt store dyr her.

Niels 00:09:09 Det er jo den amerikanske præsident, der lige er trådt til. Lækker. Jeg tror, mange sad i optaget af medie midt i ugen, men så er det for lytterne. Er det en uges tid siden, at et tophold indsættelsestale altså. Kunne du godt tænke dig, at vi alle sammen kommer i konflikt med hinanden? Så er man nødt til på en måde at finde nogle måder og at få talt sammen på det.

Mikkel 00:09:32 Det skal vi og en stor del af. Forhandlinger. Konfliktløsning. Hvis man sådan tager det til et endnu større perspektiv, lave og kende sin modpart. Vi kan ikke håbe og satse på, at andre mennesker har de værktøjer, vi selv har. Jeg plejer gerne at sige til folk, at det er fint nok. Jeg har coachet og trænet eller undervist dig i at blive en bedre forhandler, men det er ikke det samme som at dem du møder, er det så. Mænd Med vores store evner kommer et stort ansvar, og et ansvar er, at hvis man selv er blevet god til det, så skal man også kunne bruge de evner til at få andre mennesker, man interagerer med, til også at blive god til det uden at sende dem på kursus først.

Mikkel 00:10:05 Og det er i virkeligheden noget af det mest interessante, der er de psykologiske greb og virkemidler, vi har til at få dem, vi forhandler og er i konflikt med, til at gå med på den mere optimale måde at løse konflikten uden at virke belærende. Man kan jo sagtens sige til en person, jeg sådan set Du lytter nok. Jeg synes du skal være mere problemløsende. Jeg syntes du skal være det Vil sagt til en personlig konflikt ofte få en den stik modsatte effekt.

Niels 00:10:35 Så er det noget med at sætte nogle ringe i vandet her. Altså det der med at ændre en måde at tale sammen på.

Mikkel 00:10:40 Der er alt lige fra måden vi åbner samtalen på, måden vi bruger vores kropssprog på, måden vi bruger vores ord i det hele taget, måden vi lytter på, måden vi ikke afbryder på, og måden vi perspektiverer vores budskaber på, så det fremstår mere som en gevinst fra den anden eller som minimum en fælles gevinst i stedet for et tab for den anden. Og er det ikke det, der falder os intuitivt ind? Det er derfor, de fleste mennesker laver nogle meget banale forhandlings og konflikt mæssige fejl, som er fuldstændig naturlige og normale, så jeg peger aldrig fingre af det.

Mikkel 00:11:22 Men det optimale er kontra intuitivt, for hvis det var nemt at gøre det her, så skulle man bare sige til folk når du skal gøre, så vil de gå ud og gøre det. Men de fleste mennesker er styret af deres intuition, uagtet at de har fået viden om, hvad der er det bedste at gøre.

Niels 00:11:37 Så det skal på ingen måde masseres ind over tid. Altså ikke bare sige du skal gøre sådan her.

Mikkel 00:11:42 Altså jeg plejer gerne at sige, når folk tager på kurser eller bliver coachet, så bliver de klogere, hvis de Hvis de vil være dygtigere, så skal de træne det. Og det er det. Det er et kontinuerligt fokus og ændret vane og den gamle intuition skiftet ud med kontra intuitionen indtil kontra intuitionen bliver den nye intuition. Det tager tid og det er der ikke så mange der dedikerer deres deres tid til.

Niels 00:12:10 Det er det du siger. Det skal man også have fokus på i pædagogikken og med børnene. Så tænker jeg Vi taler jo tit om alle de her opgaver, der bliver væltet ind over de her dagtilbud.

Niels 00:12:21 Altså kunne man måske sidde derude som pædagoger. Skal jeg nu også? Skal jeg også beskæftige mig med konflikter og forhandling og fred i verden og.

Anja 00:12:31 Blive kæmpe.

Niels 00:12:32 Kæmpestor? Hvad tænker du om det?

Anja 00:12:34 Jeg tænker meget. Det er vi nogle gange tænker det bliver kæmpestort, og nu skal jeg også beskæftige mig med det. Det er faktisk noget af det, der kan være med til at bryde den negative spiral, man måske er kommet ind i, hvor man hele tiden føler, at man slukker ildebrande og på bagkant, så den tid, man egentlig De bruger i forvejen på noget, der er ret uhensigtsmæssigt. Den kan frigøre os til, at det bliver meget mere udviklingsstøttende og meget mere glidende i ens kommunikation, så der ikke er så mange sammenstød, hvis man faktisk får nogle konkrete greb til, hvordan man forhandler bedre.

Mikkel 00:13:10 Jeg er meget enig, og jeg er meget enig i hele det her med, at den tid man bruger på at investere i at blive bedre til at forhandle og konflikt løse, vil ved i starten være en investering af tid, som man måske skal finde et sted.

Mikkel 00:13:23 Men når man så først er blevet god til det, så får man frigjort en kæmpemæssig kognitivt og emotionelt overskud, der gør, at man kan løse sit rent fagfaglige arbejde meget mere professionelt, meget mere tilfredsstillende. Hvor det kan måske ryge i baggrunden, hvis man hele tiden står med hovedet ind i en ildebrand.

Niels 00:13:46 Og vi taler som sagt mere om disse greb til at arbejde med forhandling konfliktløsning. I det næste program. Men bare lige her til sidst nævnte jeg i starten din bog der hedder Kom til Halloween og idag er så den titel. Tænker hvad den hverken kan. Det har noget med forhandlinger og konflikt læsning at gøre. Det tænker også lytterne måske tænker Kan du ikke lidt her til sidst forklare, hvad der med den titel? Og hvad er det for en bog, du har udgivet?

Mikkel 00:14:10 Ja, sådan lige helt kort fortalt, så er der to meget, meget, meget kendte bøger om forhandling, der på engelsk hedder Getting Twice og Getting Past Now. Og da jeg skrev denne her bog, var tanken, at den skulle starte med at være international, og den kommer her senere på året.

Mikkel 00:14:26 Men den skulle hedde Getting to Halloween for at ligge sig i titlen mæssig strøm af de to meget kendte forhandlings bøger. At den så kom til at hedde Kom til Halloween på dansk handler om, at bogen ikke som sådan er tematisk. Det er ikke en bog, man kun skal bruge i oktober måned, men bogen handler lidt om, at forhandling og konfliktløsning er måske lidt skræmmende for mange at beskæftige sig med og i selve bogen, som er en meget illustrerede bog. Det er nærmest en tegneserie, handler det om fem børn med fem forskellige adfærdstræk, som vi kender fra forhandling og konfliktløsning, som har en konflikt, der udspringer af Halloween. Så der er en dobbelt tydning i det. At forhandlinger konfliktløsning kan være lidt skræmmende, kan være lidt usikkert at gå ind i, og samtidig med at læringen i bogen foregår med Halloween som centrum for løsningen af den konflikt, disse børn oplever og har.

Niels 00:15:27 Jeg har hørt rygter om, at der i Lektør er en meget god lektør udtalelse udkommet om bogen.

Mikkel 00:15:32 Ja, jeg var jo så, da jeg skrev bogen Varm i min drøm at sige, at jeg ville skrive den første bog om forhandling og konfliktløsning til børn, og det kan man have en ambition om.

Mikkel 00:15:43 Men lektørudtalelsen, der kom, havde heldigvis det fokus, at den sagde det her. Det er den første bog på området for forhandling og konfliktløsning, og den blev heldigvis anbefalet til både skoler og daginstitutioner. Så det det kan man jo kun sidde og blive lidt varm over.

Niels 00:16:01 Præcis. Og så skulle det være. I øvrigt også ved at være et link til Anjas bog, der handler om konfliktløsning i dagtilbud. Så på den måde. Det er jo det, der var.

Mikkel 00:16:07 Interessant at lektøren siger der er ikke nogen bog på området andet end denne her til børn. Og hvis man kigger efter noget til selve fagpersonerne, så kan man med fordel kigge på Anjas iøvrigt fremragende bog. Så det er jo meget sjovt at se, at vi, vores bøger støder sammen i en lektørudtalelse.

Niels 00:16:23 Vi lægger et link til bogen i noterne til podcasten. Du skal. Tusind tak for at være med her. Selvtak. Også tak til dig Anja Kristine Hvidberg Olsen for at være med. Der er ny pædagogisk kvarter, hvor vi taler videre om konflikter for have en løsning.

Niels 00:16:35 Den kommer om end om en uge. Tak for at lytte med.

Andre indlæg